Druk op F11 voor volledig scherm.

Maandag 26 juni 1995

Hengifoss stroomneerwaarts
Alie voor de Hengifoss
In Hotel Edda staat de ontbijttafel nog voller dan in die andere hotels. Er staan ook heerlijke harde, warme, kersverse broodjes, die je door moet snijden bij die tafel waar een scherp mes bij ligt en prompt snij ik (Alie) me in mijn hand (een klein beetje maar).
We rijden vandaag om het meer L÷gurinn en zullen naar de Hengifoss gaan. We weten niet precies waar de Hengifoss is en als we een prachtige kloof met waterval zien aan de overkant van het meer weten we niet dat dat de Hengifoss is, anders hadden we er al een foto van gemaakt.
We komen door het grootste bos van IJsland. Er is daar een camping en het is behoorlijk druk. We wandelen naar het meer, dan begint iemand steentjes in het water te gooien die tippen. De professor kan het heel goed, ze komen bijna tot halverwege het meer. De vrouw van de cameraman kan het eerst niet, maar als hij de camera op haar richt gaat het opeens goed en hij zegt: "Ja vor der Camera macht sie alles."
Aan het einde van het meer draaien we om het meer en aan de andere kant stoppen we even bij een huis van een schrijver. Op zijn graf staat: Skßld en ik vraag of dat poŰet is, Trausti beaamt dat.
Bij de Hengifoss (118 m hoog) stappen we uit en gaan lopend naar de waterval toe. Sommige beekjes kan je moeilijk in je eentje oversteken en dan worden we door elkaar geholpen. Er zijn stukken pad bij die langs de helling lopen en zelf ook wat schuin zijn en dat is best wel link. Mochten de steentjes gaan schuiven, dan kan het best gebeuren dat je mee schuift en zo in een ravijn valt. Nico heeft het op een gegeven moment wel gezien met die griezelige paden en gaat langzaam terug. Alie gaat natuurlijk door, maar is nu een van de laatste omdat ze steeds blijft filmen. Als ik (Alie) een riviertje over moet steken helpt Jan me, maar daarbij slingert mijn fototoestel die om mijn nek hangt omhoog en bijna tegen zijn hoofd. Ik heb mijn jas wel aangehouden, maar het is bloedheet en ik doe hem om mijn middel. Ik vind het zo makkelijk die jas omdat mijn telelens en mijn stretchcamera in mijn jaszakken passen. De 5-6-kantige basaltblokken zijn 3 tot 8 miljoen jaar oud.
Het laatste stukje naar de waterval is wel heel erg rot te lopen. Het gaat heel steil naar beneden en is vol met losse steentjes. Als we weer naar beneden gaan nemen we een andere weg, over de rivier, en kijken wat we net gedaan hebben. Dat was dus heel stom om langs die kant te gaan, maar ja, Trausti ging ons voor!
Boven bij de waterval maak ik een foto van Petra en Jean en Petra maakt er een van mij. Als ik daarvoor op het grote rotsblok klim struikel ik een beetje. Petra heeft de foto heel mooi gemaakt, ik hoop dat hun foto ook gelukt is die ik gemaakt heb, want hij stond helemaal niet scherp. De waterval loopt beneden uit in het L÷gurinnmeer.
's Middags gaan we door de bergen naar Sey­isfj÷r­ur. Eerst gaat de chauffeur links van het plaatsje langs het water om ons de fjord te laten zien. Daarna mogen we een uurtje in het plaatsje rondlopen. In het plaatsje vieren ze het 100-jarig bestaan van het 'stads?'-recht en in een etalage hangen foto's van de mensen van dat stadje van de afgelopen 100 jaar. Er is een hele mooie bij van een jongetje dat staat te huilen terwijl er 3 jonge katjes aan hem hangen; een op zijn schouder, een op zijn hand en een bij zijn zij. Toevallig is het ook 100 jaar geleden dat hier enkele mensen omkwamen bij een lawine.
De bergen aan beide kanten zijn zo mooi door het sneeuw en er is een aardige stroomversnelling. Verder kopen we maar weer een ijs(je).

Dag 1, 18 juni 1995 (Reykjavik)

Dag 2, 19 juni 1995 (Gullfoss, Geyser, Thingvellir)

Dag 3, 20 juni 1995 (schiereiland Snaefellsnes)

Dag 4, 21 juni 1995 (Eldborg (vuurberg) + boottochtje

Dag 5, 22 juni 1995 (Reykholt, lavawatervallen, witte rivier)

Dag 6, 23 juni 1995 (Akureyri, eiland Hrisey)

Dag 7, 24 juni 1995 (Go­afoss, Mřvatnmeer (muggenmeer), Hverfjall (explosiekrater), Dimmuborgir, Krapla)

Dag 8, 25 juni 1995 (Husavik, turfboerderijen, Dettifoss, woestijn)

Dag 10, 27 juni 1995 (Borgarfj÷r­ur, elfenrots, papagaaiduikers, rit op een IJslander)

Dag 11, 28 juni 1995 (Vatnaj÷kull (gletsjer), J÷kulsßrlˇnmeer (ijsschotsen))

Dag 12, 29 juni 1995 (met een trekker naar Ingˇlfsh÷fdi (vogels kijken), Hvannadalshn˙kur)

Dag 13, 30 juni 1995 (Skei­arßrsandur (delta), Eldhraun (vuurvulkaan), gletsjer Mřrdalsj÷kull, Vik, Skˇgafoss, pannenkoeken eten bij Glj˙frafoss)

Dag 14, 1 juli 1995 (terug naar huis)

Ga terug naar homepage van Alie.