Druk op F11 voor volledig scherm.

Dinsdag 20 juni 1995

SnŠfellj÷kull gletsjer
Bergen
Kust
Wandeling langs de kust
Kust rots
Rotsen
SnŠfellinsola SnŠ = sneeuw, fell = berg
Vulkaanbelt loopt van west naar oost (van SnŠfell naar oost). SnŠfellj÷kull is een gletsjer van 11 km▓
Basalt = zwartbruin, tuft
lyorietbergen zijn geelachtig, groen en licht; ryoliet of helsteen
reuer = rood
mels = heuvel
Kaltß = koude rivier

Lava: a-a-lava is broklava, ahoeihoei = makkelijk te belopen lava. Benamingen komen van Hawaii

Bloemetjes in mos: Lambagras in het IJslands, Silene acaulis in het Latijns.
Ari Fro­i = Ari de geleerde
Hij schreef alles op vanaf de eerste mens die zich op IJsland heeft gevestigd vanaf 874. Hij deed dat in 1127 in het Islendingabˇk. Op het kruis staat in het oud-IJslands: 'Wat hij heeft geschreven is niets anders dan de waarheid'. IJslands is oud-skandinavisch. De Scandinavische talen zijn veranderd, maar het IJslands bijna niet, daarom kunnen ze het Noors niet meer verstaan.
De kleine vogels die er vliegen vliegen 's winters naar de zuidpool en komen steeds op 11 mei op IJsland terug.
Deze morgen stappen we om negen uur in de bus. Het waait niet meer zo hard als gisteravond, maar het is nog wel bewolkt. Ons doel is vandaag een rondrit rond het schiereiland SnŠfellsnes. Als we even op weg zijn begint de zon te schijnen en hebben we prachtige uitzichten op de ryolietbergen. We rijden vandaag door tot de eerste technische stop (plasstop), welke op een kruising ligt waar we later op de dag vandaan zullen komen. Na de koffie enz. rijden we door naar het monument van Ari de geleerde, buiten de uitleg over de schrijver hebben we hier een prachtig uitzicht op de gletsjer. Het valt ons op dat er nog sneeuw in de berm van de weg ligt en op de weg vind je grote zoutkorrels, waar de schapen weer gek op zijn. (Staan er schapen op de weg, dan kan je zeggen: "Het gras is altijd groener op het midden van de weg.")
Nu rijden we door tot het plaatsje Hellnar, waar we eerst een bezoek brengen aan het haventje en dan een wandeling langs de rotskust starten. Onderweg zien we veel meeuwen en andere zeevogels, ook is er een nest met jonge eenden. De wandeling gaat verder door lavarotsgebied en af en toe moeten we een klein beekje oversteken, maar met elkaars hulp gaat dit prima. Aan het einde van de wandeling is het tijd voor een koffiestop, ook zijn er natuurlijk weer de nodige broodjes en thee. Hierna stappen we uit bij een verlaten vissershaven, er staat niets meer en het is nu een gewoon zwart kiezelstrand. Bij de ingang liggen drie stenen van verschillende gewichten de zwaarste heet Fullsterkur en weegt 155 kilo de Halfsterkur weegt 140 kilo en HalfdrŠtingur weegt 49 kilo, vroeger was er ook nog de Amoldi die 23 kilo woog, maar deze is weggeraakt. Wilde je nu vroeger in de visserij gaan werken moest je minstens de steen van 49 kilo kunnen optillen anders kreeg je geen werk. Na genoten te hebben van de prachtige rotskust gaan we weer verder het schiereiland rond. Er is een krater waar de bus in kan rijden en daar mogen we even uitstappen. Er ligt nog sneeuw in de krater.
Even later bereiken we een van de vele kleine visserplaatsen: Hellisandur, hier vlakbij staat een hoge zendmast van de NAVO die 412 meter hoog is en lange tijd de hoogste toren is geweest, gemaakt door mensenhanden. In het dorpje zelf maken we een kleine rondrit en stoppen dan bij een klein vissersmuseum. Echt naar binnen gaan is niet de bedoeling, maar het is de plaats waar we vandaag onze lunch nuttigen, die bestaat uit koude kip met aardappelsalade en yoghurt en sinaasappelsap. We zien hier veel kinderen onkruid wieden en gras maaien. Ze hebben 3 maanden schoolvakantie en werken dan om geld te verdienen. Er staat een monument voor verdronken vissers (en niet voor dronken vissers, Nico!)
Hierna hebben we belangrijkste zaken voor vandaag gehad, we rijden nog verder via de kust. In een van deze bergen ontdekte een geoloog dat de grond zakte door de druk van het ijs en dat de grond weer rees als het ijs wegsmolt. De ijstijd is 300.000 jaar geleden begonnen. Sindsdien zijn er nog 20 ijstijden geweest. Vroeger waren hier veel bomen, maar in de 17e eeuw was hier een kleine ijstijd waardoor de bomen doodgingen. We gaan via een bergpasrug naar de plaats waar we vanmorgen een technische stop hebben gehouden, ook nu gaan weer even naar de toiletten en wordt er koffie e.d. genuttigd. Natuurlijk neemt Trausti weer een ijsje. 's Avonds zijn we nog even door het dorp gewandeld en lekker op tijd gaan slapen.

Dag 1, 18 juni 1995 (Reykjavik)

Dag 2, 19 juni 1995 (Gullfoss, Geyser, Thingvellir)

Dag 4, 21 juni 1995 (Eldborg (vuurberg) + boottochtje

Dag 5, 22 juni 1995 (Reykholt, lavawatervallen, witte rivier)

Dag 6, 23 juni 1995 (Akureyri, eiland Hrisey)

Dag 7, 24 juni 1995 (Go­afoss, Mřvatnmeer (muggenmeer), Hverfjall (explosiekrater), Dimmuborgir, Krapla)

Dag 8, 25 juni 1995 (Husavik, turfboerderijen, Dettifoss, woestijn)

Dag 9, 26 juni 1995 (Hengifoss, Sey­isfj÷r­ur)

Dag 10, 27 juni 1995 (Borgarfj÷r­ur, elfenrots, papagaaiduikers, rit op een IJslander)

Dag 11, 28 juni 1995 (Vatnaj÷kull (gletsjer), J÷kulsßrlˇnmeer (ijsschotsen))

Dag 12, 29 juni 1995 (met een trekker naar Ingˇlfsh÷fdi (vogels kijken), Hvannadalshn˙kur)

Dag 13, 30 juni 1995 (Skei­arßrsandur (delta), Eldhraun (vuurvulkaan), gletsjer Mřrdalsj÷kull, Vik, Skˇgafoss, pannenkoeken eten bij Glj˙frafoss)

Dag 14, 1 juli 1995 (terug naar huis)

Ga terug naar homepage van Alie.