Druk op F11 voor volledig scherm.

Zaterdag 1 juli 1995

Glas in lood op de luchthaven van Keflavik
Vliegtuig
Half 5 uit bed. Er staat zelfs nog een ontbijt voor ons klaar, net zo uitgebreid als anders. We worden door een busje van de luchthaven gehaald en gaan eerst naar de luchthaven van binnenlandse vluchten. Daar stappen we over op een grote bus die ons naar KeflavÝk brengt. Op de luchthaven koop ik van het geld dat nog over is wanten en een muts (daar koop je er een stuk of 3 voor in Nederland, maar ach wat kan dat schelen, dit zijn echte IJslandse (hoop ik)). Ik neem nog een foto van het telefoonboek zodat je kan zien dat je op voornaam gerangschikt in het telefoonboek staat. Ik hoop tenminste dat je het nog een beetje kunt lezen, want het moest natuurlijk gehaast omdat Nico altijd bang is dat hij te laat komt. Een vrouw die in IJsland wordt geboren krijgt als volgt een achternaam: ze nemen de vrouwelijke vorm van haar vaders naam en zetten er dan dochter achter. B.v. ik ben Alie en de dochter van Peter, dan heet ik: Alie Petrasdˇttir. Trausti heet: Trausti Steinsson, dus zijn vader heet Stein (of Steins?). Krijgt hij een zoon die hij SŠvar zou noemen dan zou die heten: SŠvar Traustisson. Is de vader niet bekend dan krijgen de kinderen de naam van de moeder mee. Maar altijd blijft de voornaam het belangrijkste en het tutoyeren is daarom ook heel gewoon.
We hebben hetzelfde vliegtuig als op de heenreis. Om 8.10 zijn we los. We zitten aan dezelfde kant als heen en zien dus nu de andere kant. We kunnen IJmuiden zien liggen, maar nu is het vrij ver af. Toch zie je op de foto een beetje de sluizen.
De poezen zijn dolblij dat we weer thuis zijn. We hebben een ontzettend mooie reis gehad met prachtig weer. De gemiddelde temperatuur in deze tijd is 10║, nu wij er waren was de temperatuur ongeveer 17║. Wat dat betreft hebben we het weer getroffen.

Dag 1, 18 juni 1995 (Reykjavik)

Dag 2, 19 juni 1995 (Gullfoss, Geyser, Thingvellir)

Dag 3, 20 juni 1995 (schiereiland Snaefellsnes)

Dag 4, 21 juni 1995 (Eldborg (vuurberg) + boottochtje

Dag 5, 22 juni 1995 (Reykholt, lavawatervallen, witte rivier)

Dag 6, 23 juni 1995 (Akureyri, eiland Hrisey)

Dag 7, 24 juni 1995 (Go­afoss, Mřvatnmeer (muggenmeer), Hverfjall (explosiekrater), Dimmuborgir, Krapla)

Dag 8, 25 juni 1995 (Husavik, turfboerderijen, Dettifoss, woestijn)

Dag 9, 26 juni 1995 (Hengifoss, Sey­isfj÷r­ur)

Dag 10, 27 juni 1995 (Borgarfj÷r­ur, elfenrots, papagaaiduikers, rit op een IJslander)

Dag 11, 28 juni 1995 (Vatnaj÷kull (gletsjer), J÷kulsßrlˇnmeer (ijsschotsen))

Dag 12, 29 juni 1995 (met een trekker naar Ingˇlfsh÷fdi (vogels kijken), Hvannadalshn˙kur)

Dag 13, 30 juni 1995 (Skei­arßrsandur (delta), Eldhraun (vuurvulkaan), gletsjer Mřrdalsj÷kull, Vik, Skˇgafoss, pannenkoeken eten bij Glj˙frafoss)

Ga terug naar homepage van Alie.